Motorcykelkörkort / MC körkort Eskilstuna

RING

PRISLISTA MC-2024 för A och A2 (ej A1)

Beskrivning Pris
    Risk 1 Obligatorisk (teoretisk, inte samma som personbil) 850 kr
    Risk 2 Obligatorisk (kunna köra/manövrera sin MC) 2800 kr
    MC körlektion 120 min 2220 kr
    Uppvärmning + Hyra av MC till körprov 2200 kr
    Individuell MC teori 60 min 400 kr
    Lektionsavgift på lördag, söndag och helgdagar +200 kr/lektion
    Övriga avgifter till berörd myndighet
    Trafikverket

Ålder för olika MC klasser
    A – tung MC, 24 år
    A2 – mellanklass MC, 18 år
    (A1 – lätt MC, 16 år, Isaks Trafikskola har inte denna MC-klass att erbjuda ännu.)

Motorcykelkörkort är ett körkort som krävs för att köra en motorcykel som har en motor som överstiger 50 kubikcentimeter. För att få motorcykelkörkort måste man genomgå en utbildning som består av både en teoretisk och praktisk del.

Du måste göra en riskutbildning innan du gör kunskaps- och körprovet. Utbildningen består av två delar:

• Risk 1 – Obligatorisk, ingen förkunskap behövs, teoretisk.
      Del 1 handlar om alkohol och droger, trötthet i trafiken och andra riskfyllda beteenden.
    • Risk 2 – Obligatorisk, körvana krävs, praktisk.
      Del 2 handlar bland annat om hastighet, säkerhet och körning vid olika väg- och väderförhållanden. Manöverbana ingår i den här delen. Riskutbildningen gäller till den dag du tar ditt körkort eller i högst fem år. Tänk på att utbildningen för personbil inte gäller för motorcykel.

Teori
    Läs teorin via app eller böcker (e-bok), gå igenom samtliga moment. Repetera personbilsteori, baskunskapen kommer där ifrån, sedan tillkommer speciella MC frågor. Enklast att boka teoriprov själv via Trafikverket.se, bank-ID.

Lektionstid: 120 min, i lektionstiden ingår: Kom i god tid, att byta om tar tid.
    – Uppstart
    – Övning
    – Avslut
    Varje lektion anpassas efter dig och dina behov!

Utrustning
    Ta med egen skyddsutrustning anpassat för MC för att ha bästa skydd! Hjälmen ska sitta tight till en början, den anpassar formen efter ditt huvud efter att du använt den ett tag.

När du kör måste du ha hjälm och skyddsutrustning för motorcykelkörning. Utrustningen ska bestå av skyddskläder av skinn eller något annat kraftigt material samt skyddsglasögon eller motsvarande, kraftiga stövlar eller kängor, handskar och ryggskydd. Hjälmen och utrustningen ska vara fri från skador.

 Hjälm
     Jacka
     Byxor
     Skor
     Handskar
     Ryggskydd

Det är ÖNSKVÄRT om du har egen utrustning med dig till körlektionen. Trafikskolan är försiktig med att använda varandras saker på grund av pandemin men det finns lite utrustning att låna.

Krav på motorcykel och skyddsutrustning
    Under de praktiska momenten under del 2 ska motorcykeln du kör vara tvåhjulig.

• Om du ska ta behörighet A1 ska du använda en motorcykel vars motor har en nettoeffekt av högst 11 kW. Om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym på minst 120 cm³ och högst 125 cm³. Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,08 kW/kg och högst 0,1 kW/kg.
    • Om du ska ta behörighet A2 och A ska du använda en motorcykel vars motor har en nettoeffekt av minst 20 kW. Om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym på minst 245 cm³. Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,15 kW/kg.

Förbered dig väl inför ditt kunskapsprov och körprov

Ansökan om körkortstillstånd

Du vet väl om att som medlem i SMC så får du 15% rabatt på vårt MC utbud?
    ———————————————————————

Visa upp ditt medlemskap och ange ditt medlemsnummer för gällande kalender år 2023, för att ta del av rabatten.

Kika in på SMC’s hemsida för mer information och se kalendern för Knix och BKK kurser, Broms och kurvteknik.
    Super bra övning om du övningskör eller vill vidare utveckla din körning när kortet finns i din hand.

Som motorcyklist behöver du underhålla din kunskap för att var väl förberedd på oförutsägbara händelser i trafiken.

Tänk på att ditt körkort är ditt kompetensbevis, du behöver bibehålla dina körkunskaper oavsett hur länge du har haft ditt körkort.

Det är för Din säkerhet!

Riskutbildning del 1 MC – 2024

Inskrivning 15 minuter innan kursstart, ta med giltig legitimation.

Vi rekommenderar att gå den teoretiska delen tidigt i utbildningen, inga förkunskaper krävs.

• Tisdag 20 feb kl: 17:00 – 20:20
      (inskrivning från kl 16:45)

• Lördag 9 mars kl: 09:00 – 12:20
      (Inskrivning från kl 08:45)

• Tisdag 2 april kl: 17:00 – 20:20
    • Onsdag 1 maj kl 09:00 – 12:20
      (Inskrivning från kl 08:45)
    • Onsdag 29 maj kl 17:00 – 20:20
    • Måndag 24 juni kl 17:00 – 20:20
    • Måndag 22 juli kl 17:00 – 20:20
    • Måndag 19 augusti kl 17:00 – 20:20

Riskutbildning del 2 MC – 2024

Kontakta Trafikskolan för att boka din plats!
    mc@isakstrafikskola.se

Vi rekommenderar att gå den praktisk delen när du kan köra och manövrera din motorcykel på ett kontrollerat och tryggt sätt.

BLI MEDLEM redan idag! SMC, Sveriges Motorcyklister
    Under 25 år? Ungdomsrabatt SMC